Mitt liv kanske ditt

Direktlänk till inlägg 21 april 2012

Pruttar, skratt & hysteriska skrik

Av Ann-Sofi Forsman - 21 april 2012 11:12

När jag kom ut från hissen hörde jag det nya men bekanta skriket. Mamma. Med långsamma steg närmade jag mig hennes dörr och knackade lätt innan jag klev in. 


Två assistenter var där och mamma var inte på sitt bästa humör. Jag fick en stol och satt mig utmed hennes säng där hon låg. Försiktigt började jag prata med henne och snart var hon lugn och intresserad. Lite sång och applåder fick henne att le och må bra. När vi blev ensamma brummade det i hennes mage och hon pruttade högt.

Ne men, vad?! skojade jag med henne, Det var inte bara 1-0 utan 2-0.

Mamma skrattade glatt och gaserna fortsatte och likaså skratten. En sköterska tittade in och frågade om vi behövde hjälp. 

Nej, nej vi har bara kul, svarade jag. Och när sköterskan stängt dörren skrattade mor igen. Hon skrattar tills hon nästan gråter. då hämtar hon andan. Jag skrattar med och mitt skratt får henne att skratta mer. Det blev mer sång och applåder och några fler "mål" (pruttar) innan jag vart tvungen att åka ner till mäklaren. 


Jag sa till lilla mamma att jag skulle köpa en parisare och det ville hon också gärna ha, så jag lovade komma tillbaka. Mamma behövde på toa och ena assistenten var tillbaka och en sköterska kom för att hjälpa mamma till rätt plats för hennes behov.

 


När jag kom tillbaka till mor, satt hon i sin rullstol med min styvfar vid sin sida. Han passade på att åka iväg på ett ärende medan jag satt mig ner och matade mamma med pyttesmå parisebitar. Hon gillade det. 1/4 del fick hon i sig, sen hördes stimm och skrik från andra patienter utanför hennes dörr och mamma tittade förvirrat mot dörren innan hennes "utbrott" tog vid. Skrik och svordomar i en hejdlös fart. Stick! Försvinn! Satan! armarna vevades och med benen sparkade hon vilt. Jag försökte skydda henne från att åka av rullstolen och jag är alldeles själv/ensam med henne.


Kommer jag att klara detta? Ska jag ringa på klockan? Vad ska jag göra?


Plötsligt öppnas dörren och en annan patient kliver in och undrar om vi har en baby på rummet. En från personalen kommer och visar henne ut. Hon frågar hur det går och jag svarar: Jag vet inte..." Sen är jag ensam igen. Jag försöker stryka mamma ömt på armen, få henne att andas lugnt men det blir bara värre. Efter en stund kommer assistenten tillbaka men då blir mamma än mer arg och vevar sina armar mot henne och skriker hemska saker.


Jag får en känsla av att hon ser hemska demoner och jag provar vara med i hennes värld - hjälpa henne att slänga ut dem. Och stundtals går det men samtidigt blir hon arg på mig och hånar mig genom att härma mig skrikande och slå mot mig. jag stryker henne och säger: 

     

Det är okej, mamma. Försvinn! Du får vara arg på mig. Stick! Jag älskar dig. Nu är dem borta, se! Du är världens bästa mamma.Kan jag få krama dig?


När vi väl slängt ut demonerna eller vad det är och hennes armrörelser lugnat sig lite håller jag om henne mjukt men stadigt och jag tänker att jag inte ska släppa taget. Jag tänker att jag ska visa dig mamma att jag är kvar no matter what. 


Efter 25 minuter har mors kropp lugnat ner sig men nu är hon helt apatisk. Jag kramar henne och jag finns kvar vid hennes sida.


När det är dags för mig att gå och jag säger Hej då, kommer en tår från hennes ögonvrå.


Jag kommer tillbaka imorrn. Får jag en kram, jag bara älskar dina kramar. Och jag ger henne några lätta pussar också. Sen smyger jag mig ut med dåligt samvete och försöker istället tänka på hennes pruttar och skratt och att jag var vid hennes sida - tätt intill vid hennes sida under hela "utbrottet" och tåren som kom tar jag som att mamma nu vet att finns där hos henne no matter what.

 
 
Ingen bild

eva

21 april 2012 12:12

toppenduktiga storasyster! tur mamma har dig! Kram Jag och Noah åker dit vid 1330 tiden så vi inte krockar

 
Kristina

Kristina

21 april 2012 13:01

Jag gråter och jag ler när jag läser. Vad stark du är och vilken söt mamma du har. Att stå kvar mitt i stormens öga. Att orka även om ditt hjärta gråter av medkänsla.Ber att hon ska få lugna dagar, att ni alla inklusive personalen ska orka. Att ni ska få många stunder av skratt som uppväger det svåra.
Ber även att det ska gå bra med er husförsäljning. Saknade dig i onsdags, men hörde att du hade egen kurs.Gick det bra? Kram

http://ruach.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofi Forsman - 9 maj 2012 06:29

Jag, då har man varit hemma från jobbet två dagar och inte orkat annat än att vila, dusch, sova, suttit framför dator och då också bytt bloggportal tillbaka till Blogger.   Jag har inte hunnit flytta alla inlägg, men jag gör det eftersom jag hinn...

Av Ann-Sofi Forsman - 8 maj 2012 22:11

Jag var med och tävlade om att bli veckans blogg HÄR och det gick ju vägen :)     Kul, kul, för annars är det inget vidare att vara sjuk. Magen har också fått sig en sväng för självklart räckte det inte med enbart feber, huvudvärk och halsont. ...

Av Ann-Sofi Forsman - 7 maj 2012 21:00

mamma är du ledsen varför ler du ej vill du jag ska måla någonting åt dig många vackra färger har jag ännu kvar gråt ej lilla mamma allt ska bli så bra   jag ska måla hela världen lilla mamma full av solsken varje dag att det regnar och...

Av Ann-Sofi Forsman - 7 maj 2012 18:38


Fick precis ett mejl från Bubbelroom. Detta är så snyggt! Kolla själv:       Kjolen blev min favorit. ...

Av Ann-Sofi Forsman - 7 maj 2012 14:56


Dagens outfit: TÄCKE, KUDDE & FILT i soffa/säng/soffa. Jag låtsas att mina täcken & kuddar är så här vita och fina:   men sova ska väl vara läkande. ...

Presentation


Läs min blogg, här kan du följa mitt liv ~ som kanske speglar ditt...

Den handlar om mode, lust och kreativitet, sorg glädje, frustration, shopping, dagens outfit och ett & annat tips, vardagliga händelser som jag skriver om med glimten i ögat och ibl

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Bloggar du MÅSTE besöka

Länkar

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Hitta bloggen

Arkiv

Tidigare år

RSS

Skriv i min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards